Boganmeldelse: Orkideens hemmelighed af Lucinda Riley

Titel: Orkideens Hemmelighed | Forfatter: Lucinda Riley | Sprog: Dansk (ved Birgitte Brix) | Original titel: Hothouse Flower/The Orchid House | Original sprog: Engelsk | Sidetal: 523 | Forlag: Turbulenz

"Som barn tilbragte Julia Forrester mange lykkelige timer i drivhuset på det engelske gods Wharton Park, hvor hendes morfar var gartner og passede de eksotiske orkideer. For at hele sine sår efter en voldsom familietragedie vender Julia mange år senere tilbage til godset, som nu ejes af Kit Crawford, en mand der selv er tynget af en sørgelig fortid. Kit forærer Julia en gammel dagbog, som han har fundet under renoveringen af godset, og den tager dem med på en rejse til 1930’ernes Europa, til Thailand og til de hemmeligheder, der gemmer sig dybt inde bag godsets majestætiske ydre. Og ikke mindst til en kærlighedshistorie, der blev skæbnesvanger for Wharton Park" (Saxo.dk).

'Orkideens hemmelighed' er Lucinda Rileys første roman under dette efternavn, og derfor et godt sted at starte, hvis man ønsker at stifte bekendtskab med forfatteren. Før jeg begyndte min læsning, troede jeg lidt, at denne bog tilhørte chick lit genren, men jeg tog da så grueligt fejl! Selvom den dog indeholder en del kærlighedsklicheer, er dette ikke en chick lit, men i sandhed en hjertegribende, historisk kærlighedsfortælling.

Man følger egentlig to forskellige historier, hvor den ene foregår i nutiden og handler om Julia og Kit, som langsomt bliver præsenteret for familien Crawfords dybe hemmeligheder. I den anden historie er vi tilbage i 1930'erne, hvor vi følger den unge godsejer Harry Crawford som møder sit livs kærlighed i Thailand, efter han er blevet befriet fra Changi-fængslet. Problemet er bare, at hans hustru venter hans hjemkomst i England. Derved giver Harrys historie også et indblik i, hvilken betydning status, pligt og ansvar havde for det enkelte individ og familien dengang. Det er i hvert fald noget som bliver altafgørende for Crawford-familiens fremtid. Jeg har lyst til at afsløre en masse, men det ville også være kedeligt, hvis du overvejer at læse bogen. Den er bare så svær at tale om, uden at afsløre for meget, men jeg kan sige, at den er læsetiden værd.

Endelig vurdering:
Jeg giver denne bog 5/5 stjerner. Den scorer meget højt på at fremkalde følelser i mig, som var svære at ryste af igen bagefter. Undervejs følte jeg sorg, smerte og vrede, på vegne af karaktererne (især Julia), og flere gange var jeg lige ved at græde. Der var ikke et øje tørt. Selvom fortællingen er meget sørgmodig, er den også fyldt med lykkelig kærlighed og håb for fremtiden. Denne bog er helt klart en af de stærkeste inden for sit felt, og jeg vil helt klart anbefale den til andre som elsker en god og solid kærlighedsfortælling med historisk dybde.