Boganmeldelse: Uhyrernes by af Isabel Allende

Titel: Uhyrernes By | Forfatter: Isabel Allende | Sprog: Dansk (ved Iben Hasselbalch) | Original titel: La ciudad de las bestias | Original sprog: Spansk | Sidetal: 273 | Årstal: 2002 | Forlag: Gyldendal

Femtenårige Alexander Cold bliver sendt hjem til sin farmor, da hans egen mor bliver syg. Sammen med sin farmor Kate Cold, tager de på en ekspedition i Amazonas, hvor et af formålene er at finde de gamle indianerstammer og vaccinere dem mod farlige sygdomme. Dog har Kate Cold også et andet formål, nemlig at finde de dødbringende uhyrer der lurer dybt inde i Amazonas og som kun meget få har set. Ingen ved, om de er en myte. På ekspeditionen møder Alex ekspeditionslederens datter Nadia, og sammen bevæger de sig dybere ind i junglens hemmeligheder, hvor virkelighed blandes med magi.

Denne bog er den første bog i en trilogi for unge og voksne. Jeg indrømmer, at jeg læse den på dansk selvom min hensigt var, at jeg skulle læse den på spansk; men skæbnen ville mig, at jeg fandt den på dansk i en genbrug. Den knytter sig stærkt til YA-genren, men også magisk realisme, som er en genre der er særligt udbredt blandt latinamerikanske forfattere. Magisk realisme er en genre, hvor virkelighed blandes med eventyrlige elementer, uden at det i bogen forekommer alt for unormalt for karaktererne, og beskrives konstant fra en realistisk synsvinkel. I denne bog kommer vi på ekspedition i Amazonas, lærer lidt om forskellige indianerstammer og deres liv i junglen mens alt dette blandes sammen i en mystisk og magisk fortælling om Tågefolket og dødbringende uhyrer der ligner mennesker.

Isabel Allende skriver i et meget letforståeligt sprog, så bogen kan læses af alle. Tempoet er hurtigt, og måske endda lidt for hurtigt efter min smag. Man kommer ikke så tæt ind på karakterne, og det er tydeligt, at handlingen er mere i fokus, end dét at opbygge karakterer. Jeg følte ikke den store tilknytning til personerne i bogen, men det var ok, fordi handlingen var så fantasifuld i sig selv, at det ikke var nødvendigt med et farverigt persongalleri. Den eneste karakter jeg virkelig lagde mærke til var farmoren Kate Cold, som opførte sig som alt andet end en farmor. Hun virkede tilsyneladende ligeglad med sit barnebarn, og havde kun øje for egne interesser på ekspeditionen. Når alt dette er sagt, så brugte jeg undervejs google til at researche på nogle af de ting, som bliver nævnt i bogen, og derved lærte jeg trods alt også en ting eller to fx. hvad en shabono er. I min optik er det fantastisk, når jeg bliver nød til at ty til google under min læsning af en bog, fordi jeg elsker at blive udfordret og lære nyt på samme tid.

Endelig vurdering:
Jeg giver denne bog 3/5 stjerner. Det er første gang, at jeg læser noget af Isabel Allende, som i øvrigt er en anerkendt chilensk forfatter, særligt kendt for hendes debutroman Åndernes Hus. Jeg syntes, at bogen var underholdende hele vejen igennem, og jeg fandt især farmor Kates karakter morsom, fordi hun er så ukærlig overfor sit barnebarn og virkelig selvisk det meste af tiden. Det er tydeligt, at forfatteren har en stor fantasi, og er dygtig til at lade denne få frit slag på skrift. Bogen er interessant for dig som godt kan lide det overnaturlige blandet med den moderne virkelighed, indianere, myter og junglestemning.