Tvilling, Yndling, Grævling - en selvhjælpsbiografi med et humoristisk touch


Titel:
 Tvilling, Yndling, Grævling | Forfatter: Hella Joof | Sprog: Dansk | Sidetal: 344 | Årstal: 2020 | Forlag: Politikens forlag


Trænger du til at give dine egne værdier en finpudsning og samtidig blive inspireret til at se verden i et nyt perspektiv, så er Hella Joofs velskrevne selvhjælpsbiografi et godt sted at starte. Jeg har mange aftenener nu nydt godt af Hellas ord om livet inden sengetid, og flere gange har jeg måtte trække på smilebåndet, for hold da op, hvor kan hun male tingene i et lys, man ikke før selv har set.

Hella skifter fortællervinkel fra 1. person til 3. person, hvor hun pakker sit liv ind i små fortællinger, når stoffet bliver en smule svært at tale om (det er i hvert fald min fortolkning). De små fortællinger handler om Bella og Ida (mor og datter), hvorigennem læseren får indblik i en skilsmissefamilie, hvor moren kæmper med jagten på ny kærlighed, jalousi, selvhad og flere personlige kriser. Det er ganske intimt at få et kig ind i forfatterens liv på denne måde, men det er også, hvad der gør denne roman særlig stærk og troværdig. Og så er den humoristisk og skrevet i allerbedste Hella Joof-ånd. 

Bogen behandler flere store emner i livet såsom succes, accept, racisme, politik (selvom hun flere gange påpeger, at det ikke er en politisk bog), arbejdsliv og familiebånd - en god blanding af alt det, som livet indebærer på godt og ondt.

Endelig vurdering

Jeg giver bogen 3/5 stjerner - et udmærket værk, som underholdt mig hele vejen igennem, om end den var en smule mørk og trist også. Jeg synes, bogen er et ganske fint og selvfilosoferende værk, hvor forfatteren til sidst når til et endeligt budskab, som er knyttet til bogens titel. Undervejs fik jeg en følelse af, at bogen i høj grad har været forfatterens metode til at gennemgå en form for personlig udvikling og refleksion, snarere end det var ment som en hjælp og guide til læseren. Der er mange gode livsråd undervejs, men de kastes meget kaotisk rundt mellem emnerne, og det er måske derfor, jeg ikke kan huske alle moraler - det kan også være, at jeg trods mine 24 år stadig er for ung til at kunne sætte det i perspektiv til mit eget liv. 

Jeg kan anbefale bogen til dig, som har lyst til at få udvidet sit syn på livets kriser fra en, som har været dem alle igennem. 

Ingen kommentarer